NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَّدَدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو الْأَحْوَصِ
حَدَّثَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ أَظُنُّهُ
عَنْ ابْنِ
جَرِيرٍ عَنْ
جَرِيرٍ قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَا
مِنْ رَجُلٍ
يَكُونُ فِي
قَوْمٍ
يُعْمَلُ
فِيهِمْ
بِالْمَعَاصِي
يَقْدِرُونَ
عَلَى أَنْ
يُغَيِّرُوا
عَلَيْهِ فَلَا
يُغَيِّرُوا
إِلَّا
أَصَابَهُمْ
اللَّهُ
بِعَذَابٍ
مِنْ قَبْلِ
أَنْ يَمُوتُوا
Cerir (b. Abdullah
el-Beceli) (r.a) şöyle demiştir: Rasûlııllah (s.a.v.)'ı şöyle buyururken
işittim:
"Bir kimse bir
toplum içerisinde bulunur ve o toplumda günahlar işlenir de, ona mani olmaya
güçleri yettiği halde mani olmazlarsa, onlar ölmeden önce Allah mutlaka azabını
gönderir."
İzah:
İbn Mâce, fıten; Ahmed
b. Hanbel IV, 361, 363. 364, 366.
Bu hadis de, önceki
hadislerde geçen mananın aymm jfgjjg etmektedir. Gerçi ifade bakımından biraz
farklılık varsa da bu, manaya ve hadislerin özüne tesir edecek durumda
değildir.
Kötülüğe mani olmak;
bundan sonraki hadiste geleceği gibi elle (fiili olarak durdurmak ve dille mani
olmak ya da kalben buğzetmektir. Sorumluluk, kişinin gücünün yettiği derecede
engelleme yapmadığı takdirde söz konusudur. Allah kimseye taşıyamayacağı yükü
yüklemez.